UNES VOTACIONS EXTRAORDINÀRIES

Els resultats de les votacions d’ahir no han deixat ningú indiferent: sigui per l’estupefacció de veure com Austràlia despuntava com a la favoritíssima de tots els jurats, sigui per la confirmació de que Rússia gaudia pel favor del públic, de l’ascens fulgurant de Polònia o sigui per la sorpresa de que fos Ucraïna qui, enmig de les altres dues, es quedés amb la victòria final.

En tot cas, tot plegat és conseqüència de les modificacions que ha introduït la UER en el sistema d’anunci de les votacions, separant per una banda les dels jurats nacionals (on es podien veure perfectament les predileccions clàssiques entre l’1 i el 12) i per altra banda atorgant en bloc, país a país, els punts del televot, sense saber en aquell moment a quin país corresponien, ni quin d’ells havia tret més 12. Els minuts en els quals Petra Mede i Mans Zelmerlow donaven a conèixer els punts finals dels telespectadors van ser molt emocionants. Si aquesta era la reacció que volia produir la UER de ben segur que ho va aconseguir.

Les dues semifinals

De tots és sabut que no es fan públics els resultats totals de les dues semifinals fins que no acaba el Festival, per tal de no condicionar les votacions. Però ara ja ara és el moment de saber com havien quedat per ordre tots els participants.

Vegem la primera semifinal del dimarts 10, on Sergey Lazarev s’emporta el primer lloc a molta distància d’Iveta Mukuchyan:

  1. Rússia (342 punts)
  2. Armènia (243)
  3. Malta (209)
  4. Hongria (197)
  5. Holanda (197)
  6. Azerbaidjan (185)
  7. Àustria (170)
  8. Xipre (164)
  9. Rep. Txeca (161)
  10. Croàcia (133)

Bòsnia i Hercegovina es va quedar a les portes de classificar-se amb 104 punts, seguida de molt lluny per San Marino amb 68. El país que va quedar últim fou Estònia amb 24 punts, la segona pitjor puntuació de la història del país.

classificats primera semifinal

El 12 del jurat espanyol fou per Armènia i el del televot per Àustria.

En el cas de la segona semifinal els resultats foren:

  1. Austràlia (330 punts)
  2. Ucraïna (287)
  3. Bèlgica (274)
  4. Lituània (222)
  5. Bulgària (220)
  6. Polònia (151)
  7. Israel (147)
  8. Letònia (132)
  9. Geòrgia (123)
  10. Sèrbia (105)

Sound of silencie de la coreana Dami Im es va coronar com a guanyadora de la segona semifinal a 43 punts de Jamala. La Dona de Kaliopi es va quedar en onzè lloc amb 88 punts sense opcions per a passar a la final, seguida de Bielorússia amb 84. El vagó de cua de la segona semi va ser Suïssa amb 28 punts.

classificats segona semifinal

La Gran Final, no apta per a cardíacs

Ucraïna, la guanyadora en el còmput final, va ser també qui va rebre el major nombre de 12 entre el jurat d’onze països, i no pas Austràlia, que en va obtenir 7. Rússia, en canvi, va rebre el favor de només quatre jurats. El jurat espanyol va atorgar el seu dotze a Armènia i l’únic 12 que va aconseguir Barei provenia del jurat italià. En el primer bloc de votacions el país que s’havia escapat clarament era Austràlia amb 320 punts seguit per Ucraïna amb 211.

En el cas del televot, qui va rebre la major part dels 12 fou Rússia (deu països en total, incloent Ucraïna), seguida de l’esmentada Ucraïna amb 6 i Austràlia amb 3. Els espectadors espanyols van donar el seu dotze a Bulgària i cap país va atorgar dotze punts a Say yay!. En el còmput del televot el guanyador fou Rússia amb 361 punts, seguida d’Ucraïna amb 323.

jamala victoria

El país “sorpresa” en aquesta 61ena edició del Festival és Bulgària, ja que Poli Genova (que no es va classificar el 2011) va obtenir el millor resultat de la seva història: un quart lloc amb 307 punts, d’entre els que destaca el dotze del televot espanyol.

El cas espanyol

Espanya va rebre 77 punts repartits de la següent manera: 12 del jurat italià, 8 del jurat de Moldàvia, 7 del jurat noruec, 6 del jurat d’Albània, 5 dels jurats d’Austràlia, Hongria i Polònia, , 4 del jurats búlgar i israelià, 3 d’Armènia i França, 2 de Malta i 1 dels jurats d’Azerbaidjan, Dinamarca i Suècia, 66 punts. Malgrat aquesta puntuació tan baixa, les cases d’apostes auguraven un 3r lloc de Barei que es confiava que vingués del televot i no va ser així de cap manera, ja que només va rebre onze punts: 4 dels telespectadors d’Ucraïna, 2 d’Austràlia i Suïssa, 1 un dels francesos i dels suecs.

barei altra

En canvi, el repartiment dels vots dels espanyols va ser molt diferent, vet aquí el vot del jurat (format pels contrincants que havia tingut Barei a la preselecció, amb Xuso Jones, Electric Nana, Maverick i Salvador Beltran):

1.- Israel

2.- Azerbaidjan

3.- Holanda

4.- Rússia

5.- Itàlia

6.- Malta

7.- França

8.- Austràlia

10. Hongria

12. Armènia

I el dels telespectadors espanyols:

1.- Suècia

2.- Àustria

3.- Itàlia

4.- Austràlia

5.- Polònia

6.- Armènia

7.- Ucraïna

8.- Rússia

10.- França

12.- Bulgària

Observem que jurat i telespectadors no coincideixen en cap puntuació i posició, només en quatre països, Armènia, França, Itàlia i Rússia, però en disparitat d’opinions.

Què li ha passat al Big Five?

Quan observem els resultats del Festival sempre tenim en el punt de mira els cinc països veterans de la UER que tenen el passi assegurat a la final del dissabte, sobretot per comprovar-ne en quin lloc han quedat i qüestionar la justícia o no de que passin directes per davant de gairebé 40 països. Doncs aquest any la polèmica també està servida, perque justament un membre dels Big Five, Alemanya, ha quedat en última posició: Jamie Lee Kriewitz només compta amb 11 puntets que la van enfonsar al 26è i darrer lloc de la taula. Regne Unit, com ve essent llastimosa tradició, també es troba entre els tres últims, You’re not alone del duet Joe and Jake no van passar dels 62 punts, en una final que podies obtenir el doble dels punts habituals. Enmig, en 25ena posició, trobem la balada I stand de la txeca Gabriela amb 41 punts.

La resta dels països que salten sempre les dues rondes classificatòries van obtenir desiguals classificacions: la millor fou França amb 257 va situar-se en sisena posició, Itàlia 16ena amb 124 i l’esmentada Espanya amb 22ena posició.

L’amfitriona, Suècia, la trobem en una meritòria cinquena posició i 261 punts.

Temps hi haurà per reflexionar sobre la justícia o conveniència del nou sistema de separació entre jurat i televot i d’anunci de les puntuacions.  I també en el cas d’Espanya de valorar si el canvi idiomàtic i la presentació d’una candidatura de qualitat han beneficiat o no la seva participació.

El que és segur és que des del portal Eurovisio.cat us en mantindrem informats com sempre, clar i en català.

 

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s