Eurovisió.cat entrevista a Pastora Soler

Per Josep M. Sebastià i Glòria Bricollé

Aquesta mateixa nit la candidata espanyola a Eurovisió, Pastora Soler, actua al Teatre Coliseum de Barcelona en la gira de promoció del seu darrer disc Una mujer como yo. Aprofitant aquesta avinentesa, l’equip d’eurovisio.cat ha pogut entrevistar a l’artista andalusa per saber com enfoca el darrer mes ja de preparació del Festival.

EUROVISIO.CAT: Pastora, presentes nou disc, Una mujer como yo, i has recollit recentment premis per la teva trajectòria i la teva música. Com ho porta una noia tan gran musicalment parlant?

PASTORA SOLER: Estic molt feliç, porto molts anys dedicant-me al que més m’agrada des que era petita i això ja és una sort. En aquesta professió quan passen els anys te n’adones que el principal és mantenir-se. Ja porto 17 anys i ara mateix m’estan passant coses molt boniques, recollint el fruit de tants anys, així que estic contenta i feliç.

E.cat: Aquest concert del Coliseum de Barcelona no és la primera ocasió que actues a Catalunya i sabem que tens una pila de fans catalans. De les teves actuacions en terrres catalanes què en destacaries?

P.S.: Recordo que totes les actuacions anteriors han estat a sales de Barcelona com ara Luz de Gas o Bikini, amb públic que em segueix molt, que se sap les cançons, un públic fidel. Ara ja tenia moltes ganes d’actuar en un teatre com és el Coliseum. Serà una nit molt especial.

E.cat: La teva participació al Festival d’Eurovisió serà un gran motiu per que la gent s’acosti a veure’t actuar al Coliseum?

P.S.: Sí, es una de les coses bones que trec d’aquesta experiència. Els eurofans m’estan seguint indaguen en la meva trajectòria, és una de les grans avantatges: gent que m’encasellava en un estil m’estan descobrint. Hi haurà gent que vindrà a escoltar el tema de Quédate conmigo en directe i per a conèixer-me una mica més.

E.cat: Pel que fa a Eurovisió. Quins records tens del festival?

P.S.: Quan era petita vivíem el Festival com una final de futbol, a casa era un esdeveniment, amb actuacions com la de Sergio Dalma o la de Rosa. Els últims anys no ho he seguit gaire per que m’ha coincidit amb actuacions, però casualment l’any passat el vaig veure tot sencer perque estava esperant una actuació i el vaig poder veure a l’habitació de l’hotel. Em van cridar l’atenció les posades en escena, el desplegament tècnic, el gran escenari, amb tecnologia d’última generació. El Festival avui en dia es fa amb molts mitjans respecte de com jo el recordava. Qui m’hagués dit que al cap d’un any estaria jo participant-hi !!!

E.cat: Així no t’imaginaves que algun dia participaries a Eurovisió?

P.S.: Gens. No entrava en els meus plans per a res. De fet fa dos mesos, en una trobada digital de RTVE m’ho van preguntar i vaig dir un “no” rotund. Però en aquell moment no em vaig parar a valorar ni a pensar, ja que molts no ens atrevim a ser avaluats. En aquests dos mesos he rebut un munt de valoracions i crítiques i per això t’has de preparar molt bé, saber al que t’enfrontes.

E.cat: I arriba un dia que TVE et confia que siguis la representant espanyola a Eurovisió. En aquell moment com estaves? Amb qui estaves?

P.S.: A mi m’ho van proposar el 13 de desembre, el dia de Santa Llúcia i dimarts tretze (rises) i estava sola a Madrid amb una amiga prenent cafè i rebo una trucada del meu germà que estava a Sevilla dient que ens havien trucat de la Warner i que ells amb TVE estaven triant noms. Jo no sabia que les companyies discogràfiques havien proposat noms i que la meva companyia m’havia proposat a mi, jo no sabia res. La meva primera reacció va ser dir que no, que jo estava molt tranquila amb les meves coses, planteant la gira, etc. Però després, amb la meva amiga, pensant-ho millor vem dir per què no?

E.cat: I arriba el moment d’escollir les tres cançons que es la formula que TVE va escollir per organitzar una gala. De les tres cançons, Ahora o nunca, Tu vida es tu vida i Quédate conmigo. A la gala tu vas dir que la teva favorita era Quédate conmigo. Però que ens diries de les altres dues cançons?

P.S.: Et diria que el més difícil de tot aquest procés ha estat escollir les cançons. Jo vaig dir que sí que aniria al Festival per que ens donaven la llibertat d’escollir les cançons, que crec que és el principal. Jo no em volia posar en un embolic tan gran i portar una cançó en la que no cregués. El procés des de Nadal fins a la presentació va ser complicat, era molt difícil trobar cançons inèdites però no tenien per que sortir del disco Una mujer como yo, jo estava molt oberta a que sortissin altres cançons pensades per anar al Festival, per això aquests mesos van ser els de més tensió. Ahora o nunca me la va composar José Abraham que ja haviem treballat junts a La Mala costumbre i la va escriure pensant en el Festival. I Tu vida es tu vida amb una versió dance, per obrir el ventall de diferents estils, ja que no volia portar un tema gaire aflamencat, amb massa arrel, sinó que m’inclinava per portar una cançó més rítmica i quan la vaig sentir la vaig veure molt clara, amb lletra senzilla però amb gran desplegament vocal i musical.

E.cat: Parlant d’estils musicals hem conegut Pastora Soler cantant copla, cançons romàntiques… tu et veus cantant temes dance del tipus Tu vida es tu vida?

P.S.: Jo he tingut una època amb Carlos Jean, amb temes de mescla, de base molt dance. Com que fa tants anys que canto he tocat molts estils, buscant la meva identitat com a artista. I l’estil dels darrers discos és amb el que em quedo. Si de cop i volta arriba una cançó o una col·laboració concreta doncs sí, però no és l’estil en el que estic més còmoda. En canvi ha altres cantants que s’hi dediquen com ara Rebeca Brown ique ho fan molt bé .

E.cat: Una artista s’ha de sentir comòda amb els temes que canta

P.S.: A Eurovisió he d’anar amb un tema amb el que m’hi identifiqui i jo m’identifico més amb una balada, que la defensaré millor en un escenari.

E.cat: I amb la gran cançó que és Quédate conmigo. Per a la reedició del disc s’han fet alguns canvis en els arranjaments, et sents més còmoda?

P.S.: Sí, la cançó era difícil. La “demo” era molt bàsica quasi tal i com la vem presentar. Però no necessitava grans canvis, és molt subtil i si li poses moltes coses teniem la por que perdés l’essència, el piano del principi i el crescendo. Els pocs canvis es van fer amb tot l’equip i amb el meu consentiment.

E.cat: Aquesta cançó té un gran potencial claríssim de veu que tu la defenses perfectament, brillant. Tens por a l’hora de cantar una cançó grandíssima?

P.S.: Home, és una cançó difícil, és un repte per a mi. La millor forma d’assajar es cantar-la en directe a l’escenari, és el millor entrenament. El dia que la vaig cantar en directe a la gala estava agafada amb pinces, m’hagués encantant preparar-la millor. Aquests concerts m’estan servint per dominar-la més. Cal tenir molta tècnica, molta respiració en alguns moments, amb aquesta nota aguda, estic preparant-la molt amb la meva professora i en els directes. Cada vegada estic més tranquila. Si vaig a Eurovisio tenint dubtes no pot ser… abans del Festival tinc encara set actuacions, set ocasions per cantar-la en directe i a més, la canto quasi després de dues hores de concert i surt amb emoció.

E.cat: Amb tants assajos i concerts previstos, tens clar l’escenografia, els arranjaments, els cors… com va?

P.S.: Encara hi estem treballant, enviant coses i encara no està per que per questions d’ordre que sempre som els penúltims, jo ho vull tenir tot preparat, sense improvisació, que l’equip ho tingui ben clar. Amb molta importància en la il·luminació per ressaltar només la cançó en sí, jo no soc de posades en escena rares, que la gent estigui tranquila per que no hi posarem coses rares. Encara no està totalment definit.

E.cat: Hi haurà alguna sorpresa a l’actuació?

P.S.: Jo no desvelaré res de com aniré jo ni de la posada en escena de dalt a baix. Tot serà sorpresa.

E.cat: Parlant de Bakú, una ciutat per moltes desconeguda. Saps alguna cosa de la ciutat?

P.S.: Doncs la veritat que el primer que vaig fer va ser mirar al googlemaps on era Azerbaidjan i Baku (rises)

E.cat: I un cop hagis actuat a l’escenari de Bakú, què és el preten trobar Pastora?

P.S.: El meu somni és arribar a aquell moment, que serà un dels moments més emocionants de la meva vida, a l’escenari, amb els eurofans, amb la gent i representant el teu país… tal i com m’ha dit Sergio Dalma. Una experiència per explicar-la als meus fills i néts si en tinc algun dia. El meu moment serà quan em planti allà i comenci a cantar.

E.cat: D’aquí a uns anys, què recordaràs del teu pas d’Eurovisió?

P.S.: Hi ha hagut moments de debilitat, no de penediment però sí de dubte, ni tan sols m’he posat en els fòrums… però han estat dies concrets. A dia d’avui us puc dir que està essent una experiència superbonica, amb el carinyo de la gent del carrer, de que m’estimin i em coneguin una mica més… ens queda l’etapa final, espero recordar-ho amb molt de carinyo. Sobretot que no tornem amb un mal sabor, ja no dic de la puntuació per que jo estic preparada per quedar la última o la penúltima, sinó de que no sortissin les coses com volem, de no fer una actuació brillant com la tinc jo en el meu cap. Espero recordar-ho amb carinyo.

E.cat: Ja coneixeu les cançons que participaran. Tens alguna favorita?

P.S.: Ho he anat seguint i m’agrada molt Suècia, el tema de Loreen (de fet compartim autor) i és una gran intèrpret, amb una gran potència vocal, molt original en la posada en escena. També m’agrada molt Itàlia, bonica i elegant. També Eslovènia i Albània (que té una gran veu). Jo crec que aquest any hi ha un gran nivell.

E.cat: T’atreveixes a dir-nos en quina posició quedaràs?

P.S.: Tan de bo es complissin el que diuen les apostes. Per mi estar en el top10 crec que seria un triomf. Per a mi jo ja he guanyat molt i espero que la gent disfruti i s’emocioni i que estiguin contents i que se sentin representats aquest any.

Des d’eurovisio.cat agraim a Pastora Soler i li donem molta força desitjany que guanyi i que l’any que ve ho poguem celebrar ben a prop.

Us deixem amb l’audio de l’entrevista:

i la seva salutació personal per a tots els seguidors d’eurovisio.cat

Anuncis

One comment

Deixa un comentari

