Mònica Guech: “Rebo molts missatges d’indignació i suport. Això em dóna forces per seguir lluitant”

Per Josep M. Sebastià

Una de les grans apostes de la preselecció espanyola d’enguany ha estat la veu de Mònica Guech. Una catalana de 25 anys que amb la seves intepretacions va fer vibrar a la majoria del públic i telespectadors. De fet, la mateixa artista va arribar a la tercera gala on es van decidir finalment els 3 artistes que passaven a la gran final. La seva primera actuació va ser a la segona gala del dia 4 de febrer on va interpretar l’única cançó guanyadora per Rússia fins a dia d’avui, Believe, original de Dima Bilan (2008) i a la tercera gala amb Love Shine a Light, una altre cançó gunyadora del certamen. En aquest cas per Regne Unit (1997) i original dels Katrina & The Waves.

Sense cap mena de dubte serà una de les artistes que deixaran empremta en la selecció, i per això no hem volgut perdre l’oportunitat de parlar amb ella i dedicar-nos uns minuts per una petita entrevista.

Mònica Guech, nom artístic de Mònica Guerra, va néixer l’1 de Juliol de 1986 a la ciutat anglesa de Liverpool. Filla de pare anglès i mare catalana va traslladar-se a Barcelona quan només tenia 2 anys. L’inquietud per la música ja li va venir de ben petita i als 12 anys va decidir iniciar els seus estudis musicals a l’escola Tot Música, on va estudiar piano clàssic, llenguatge musical i cant modern.

Als 16 va començar a estudiar també piano modern i va aprofitar per participar en agrupacions musicals d’estils diversos com Jazz, Funk i Rock on va començar a fer les seves primeres actuacions en directe. Dos anys més tard inicia els seus estudis musicals a l’Aula de música moderna i jazz del Conservatori del Liceu on també va cursar harmonia, llenguatge musical i tècnica vocal de la mà de la professora Kena Toledo. Tot això ho va compaginar amb els estudis de Turisme a la Universitat. Més tard també va participar en diversos tallers i màsters classes a càrrec d’Emmanuel Djob, Bazil Meade i Joey Blake, entre d’altres.

També va formar part com a cors i solista del grup Gospel Messengers dirigit per Ramon Escalé. A partir d’aquest punt és on descobreix la seva passió pel gospel i on comença a formar part de la seva activitat musical actual i del qual se sent còmoda amb la seva tesitura vocal.

Després d’algunes actuacions pel territori català amb Gospel Messengers va entrar a formar part del projecte Gospel en Femení, impulsat pel propi Liceu i realitzant tota una sèrie de concerts per Catalunya. Cultivant i expressant sempre la seva personalitat musical, al llarg de tots aquests anys i totes aquestes experiències musicals viscudes, la Mònica no deixa de composar les seves pròpies cançons. És per tot això que ara recopila les seves peçes originals per treballar en la gravació del seu primer disc.

Una gran artista on la seva música demostra un so especial i diferent, una fusió artística de la música soul, gospel, Pop, R&B i Hip-Hop, presentat amb un resultat únic i molt personal. Les seves cançons estan escrites majoritàriament en anglès i parlen de la seva pròpia vida: d’enfrontar-se a un mateix, de l’orgull, l’autoestima, els valors que envolten una vida plena de noves experiències… La seva proposta, sens dubte, transmet la seva energia desbordant per fer que el públic connecti amb la llibertat de la música.

Eurovisió.cat (E.cat): És un honor poder estar parlant amb una de les autèntiques favorites de Destino Eurovisión per molts seguidors del Festival. N’estaves assabentada de la teva repercussió al concurs?

Mònica Guech (MG): Abans de respondre voldria donar les gràcies a tots els eurofans i a tota la gent que m’ha donat suport al llarg d’aquestes dues setmanes i a dia d’avui. Al principi no estava assabentada de l’opinió d’aquest col.lectiu però al saber-ho va ser tota una sorpresa perquè mai saps si la teva veu o estil agradarà al públic. Però estic molt contenta perquè durant tot el procés de selecció i després de saber que havia estat eliminada vaig rebre molts i molts missatges dels fans i la gent que m’havia votat. Missatges d’ànims i felicitació… i això és el més gran que un cantant pot esperar del públic: que agradis i que t’ho demostrin d’aquesta manera. Gràcies a tots!

E.cat: Què va empènyer a Mònica Guech a presentar-se al programa? T’havies presentat a cap altre càsting per algun altre show televisiu?

MG: Doncs sincerament, el meu pare va ser el principal culpable ja que em va comentar que estaven buscant gent, ho va veure per la televisió i jo no m’ho vaig pensar dues vegades i m’hi vaig presentar perquè creia que era una bona oportunitat i més sabent que representaria el meu país al festival d’Eurovisió. Doncs fa molts anys, amb 18 anys, no ho recordo molt bé, em vaig presentar al càsting d’Operación Triunfo però no vaig passar de la primera prova: “No eres lo que buscamos!” jeje

E.cat: Et consideres una seguidora del Festival?

MG: Doncs el festival el veig cada any amb la meva família. És sempre tot un ritual, però no sóc una fidel seguidora… Crec que arran de Destino Eurovisión ho seguiré més atentament.

E.cat: De les cançons que han representat a Espanya amb quina et quedaries? I de totes les cançons guanyadores quina és la teva preferida?

MG: De totes  em quedo amb la de Sergio Dalma i el Bailar Pegados, és una de les millors composicions! L’any passat em va agradar molt l’actuació i cançó d’Ucraïna amb l’Alyosha, crec que tot i no ser una cançó guanyadora ella és una magnífica cantant.

E.cat: Tornant al programa de TVE. Una vegada superada la primera criba i passar directament a la tercera gala et fa ver pensar en un triomf? Estem convençuts que la gent del teu voltant va vibrar amb la teva actuació. És així?

MG: Quan vaig passar a la semifinal per mi va ser tota una sorpresa perquè pensava que no passaria. A la primera gala van actuar cantants molt bons i aquests finalment no van passar per això no tenia cap referència objectiva del que Destino Eurovisión volia realment. El cert és que va ser tota una oportunitat i una altra experiència tornar a fer l’actuació de nou a la tercera gala. Al meu voltant, els amics, familiars, gent que no coneixia… estaven molt contents i m’han donat el seu suport constantment. I molt més quan no vaig poder passar a la final ja que em volien demostrar que estàven indignats per la decisió del jurat.

E.cat: Et vas sentir còmoda amb les dues cançons que vas interpretar al programa? Les coneixies?

MG: Les cançons que em van tocar van ser perfectes. La primera, Believe és la que vaig utilitzar per el vídeo de presentació per als càstings, per tant aquesta ja la coneixia i m’agrada molt. És una de les meves preferides d’Eurovisió. Una balada molt maca i que em recorda a les meves cançons. La segona cançó, Love Shine A Light no la coneixia però em va agradar moltíssim. És alegre, dinàmica i em recorda a la típica cançó a l’estil d’himne. A més a les actuacions em vaig sentir molt còmoda amb elles al piano i el cor gospel de la segona actuació. Va ser genial!

E.cat: Dels tres finalistes finals del programa quin és el teu preferit? Per algun motiu en especial?

MG: Sincerament els finalistes no són els que esperava. Els meus preferits serien Sebas, Gio i Esmeralda, però si hagués d’escollir dels existents em quedaria amb Melissa. Vocalment crec que és la que està més ben preparada i la que podria defensar una cançó amb millor aptitud musical.

E.cat: I després del pas pel programa, què tens previst fer a partir d’ara?

MG: Com a Mònica Guerra, continuar treballant de comercial i acabant la carrera de Turisme que ja només em queda una assignatura: Alemany! jejeje Com a Mònica Guech estic preparant i gravant el meu primer disc que serà una recopilació de les meves composicions i al mateix temps organitzant els pròxims concerts que tinc previst fer per Barcelona i rodalies.

E.cat: Ara que ja ha acabat i que suposo t’ho mires amb perspectiva, et tornaries a presentar en algun altre concurs musical com el de TVE?

MG: Després d’aquesta experiència crec que em presentaré i lluitaré per qualsevol altra oportunitat que em sorgeixi per donar-me a conèixer i lluitar pel meu somni que és dedicar-me a la música al 100%. Em tornaria a presentar a la preselecció espanyola i per qualsevol altre país que em volgués com a representant. De tota manera, a diferència d’altres països crec que a Espanya no hi ha gaires programes ni empreses que es dediquin a buscar nous talents musicals o que inverteixin en nous compositors i cantants. I és una llàstima perquè a la llarga influirà en l’història i qualitat musical d’un país. Per això m’agradaria poder fer una crida als programes, cases discogràfiques i professionals de la música que sàpiguen que en aquest país hi ha molta gent que és molt bona i que passa desepercebuda. És tota una llastima.

Agraïnt a la Mònica per aquesta entrevista per http://www.eurovisio.cat us deixem amb les seves dues actuacions a la gala Destino Eurovisión: Believe i Love Shine A Light:

Deixa un comentari

