La batuta catalana del festival (segona part)

Per Josep M. Sebastià

Continuant amb la recerca dels directors d’orquesta catalans que han passat pel festival d’eurovisió al llarg d’aquests 55 anys d’història acabem aquest reportatge parlant de tres músics il.lustres. Ells són Rafael Ferrer, Rafael Ibarbia i Ramón Arcusa.

RAFAEL FERRER

Rafael Ferrer i Fitó va néixer l’any 1911 a la població de Sant Celoni i l’afició per ser músic ja li va venir de ben petit. El seu pare, Josep Ferrer ja va ser violinista, compositor de sardanes i fundador de la cobla La Lira de la mateixa població. I aportant la tradició familiar, Rafael va començar els estudis de violinista formant part en la mateixa cobla i més tard ampliant els seus estudis a l’Escola Municipal de Barcelona on va rebre les primeres basseroles musicals de la mà de Lluís Millet i d’aquest fet va venir que formés part com a violinista a l’Orquestra Municipal de Barcelona des de la seva fundació.

L’any 1930 s’instal.la definitivament a Barcelona i a part de formar part de diferents associacions musicals va començar a compondre música per a diferents bandes sonores. Quan va empendre aquest nou camí ho va fer primer posant música a diferents curtmetratges de dibuixos animats. Després de la mort d’Eduard Toldrà, l’any 1962, va agafar el relleu de la direcció de la mateixa Orquestra Municipal de Barcelona fins el 1967. També va ser professor i catedràtic de violí al Conservatori Municipal de Música de Barcelona. Des de l’any de la seva fundació va dirigir l’Orquestra de Ràdio Nacional d’Esapnya a la capital catalana i ocasionalment altres moltes formacions com l’Orquestra Simfònica de Barcelona, Nacional de Madrid, Municipal de València, Simfònica de Bilbao, la de la Societat de Concerts del Conservatori de París, i molts més.

Als anys 50 va dirigir l’Orquestra Simfònica Espanyola en diferents grabacions de sarsueles realitzades a barcelona pel segell discogràfic Regal i va intervenir amb altres grabacions com a director d’orquestra.

Rafael Ferrer va escriure 29 sardanes i va ser autor de 8 peçes de música per a cobla. De la seva música per a pel.licules destaquen principalment, el curtmetratge d’animació Las aventuras de Pulgarcito (1942), Cumbres Luminosas, Montserrat (1957), El aprendiz de Clown (1967) i interpretada per Charlie Rivel, Hola, Señor Dios (1968) i protagonitzada per María Mahor i Antonio Machín o també Los Monstruos Del Terror (1971) amb Paul Naschy.

L’any 1961, i aprofitant l’estreta relació amb Ràdio Televisió Espanyola, va dirigir l’orquestra al festival d’Eurovisió. Aquesta va ser una edició especial, la primera en que el país participava al certàmen amb la cantant Conchita Bautista i la cançó Estando Contigo, amb la lletra d’Augusto Algueró i música d’Antonio Guijarro.

En podeu veure el vídeo de l’actuació:

Després de dedicar tota una vida a la música i fer divereses col.laboracions amb entitats musicals, Rafael Ferrer va morir a la ciutat de Barcelona el 26 de març de 1988.

RAFAEL IBARBIA

Tot i ser més conegut fora de Catalunya que no pas a casa nostra, Rafael ibarbia va néixer a la capital catalana l’any 1931 però va residir a Madrid durant 40 anys. Fill i nét de músics, el mestre li agradaba explicar que el mateix Igor Stravinski, que va visitar Barcelona l’any 1937, el va convidar als Estats Units perquè fós un alumne seu però a causa de la guerra civil va haver de declinar aquesta invitació i es va tenir que conformar en guanyar un concurs a Ràdio Barcelona i amb dirigir diferents orquestres de música lleugera.

Als anys 50, Xavier Cugat s’el va emportar a Madrid on va començar a formar part de la direcció de musicals de Ràdio Televisió Espanyola.

Va ser precisament aquest fet que el va portar a dirigir l’orquestra per a la delegació espanyola al festival d’Eurovisió. En concret, va companyar en escena a cantants com José Guardiola l’any 1963, l’any següent el 1964 amb Los TNT, amb Raphael al 1966, amb la vencedora del certàmen Massiel el 1968, Peret al 1974 i per últim amb Micky l’any 1977.

Recordem cada una d’aquestes actuacions en els següents vídeos:

1963 José Guardiola amb Algo Prodigioso desde Londres:

1964 Los TNT amb “Caracola” desde Copenhague. Vídeo enregistrat només amb l’audio de la cançó:

1966 Raphael amb Yo Soy Aquél desde Luxemburg:

1968 amb la guanyadora Massiel i el reconegudíssim La, la, la desde Londres:

1974 Peret amb Canta Y Sé Féliz desde Brighton:

1977 Micky amb Enséñame a Cantar desde Wembley:

Rafael Ibarbia va deixar doncs, un llegat sempre impecable al festival, sent un dels directors de referència per a l’esdeveniment. L’adéu a Ibarbia va ser el 13 de Gener del 2003 on va morir a causa d’un infart a l’Hospital Clínic de Madrid.

RAMON ARCUSA

És cert que moltes vegades la representació de cada país volia donar més protagonisme al propi director que no a l’interprèt de la cançó. Aquest va ser el cas per exemple de la decisió de Televisió Espanyola que Ramón Arcusa fós director en l’edició del 1978 amb la cançó que ell mateix va composar pel canari José Vélez.

Arcusa, nascut a Barcelona el 10 de desembre de l’any 1936 va ser i és un dels compositors més destacats del panorama musical espanyol. La seva inquietud per la música el va portar ja de ben petit a estudiar música i a guanyar diversos concursos de jotes a la seva ciutat natal, però veient que no acabava de trobar un forat en aquest món, va decantar-se per ser deliniant en una fàbrica de la capital catalana dedicada a la fabricació de motors d’aviació amb l’objectiu de convertir-se en un enginyer tècnic industrial.

I és precisament en aquesta empresa on coneix a la seva futura parella artística, Manuel de la Calva. i així van crear el reconegudíssim Dúo Dinámico després que la mateixa empresa de motors els fés cantar a la festa de nadal de l’any 1958.

A partir d’aquest punt, va iniciar un recorregut de més de 50 anys de música. A més de la popularitat del seu conjunt, ells dos també van aprofitar per compondre cançons per altres artistes rellevants com Julio Iglesias, Nino Bravo o la mateixa Massiel, triomfadora del certàmen europeu. Però la trajectòria eurovisiva no va acabar només amb aquest triomf, sinó que també van compondre la cançó Amanece de Jaime Morey l’any 1972 i anys després amb José Vélez i la cançó Bailemos Un Vals.

I precisament amb l’elecció d’aquesta última cançó, Televisió Espanyola va decidir que el mateix Ramón Arcusa en fós el seu director d’orquestra. Aquí en podeu veure el vídeo de l’actuació desde París:

Anys més tard, i després de la separació del Dúo Dinámico, Ramón Arcusa decideix instal.lar-se a Miami per poder crear allà diferents treballs de producció discogràfica, entre altres per a Julio Iglesias.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s